Viikon mietelause

"Valtaa tarvitset vain, jos aiot tehdä jotakin pahaa. Kaikesta muusta selviät rakkaudella." - Charlie Chaplin -

sunnuntai 12. marraskuuta 2017

Eino Leinon säkeet isästä

Isäni kuolema on minulle vielä niin käsittelemätön asia, etten oikein osaa kirjoittaa hänelle tai hänestä runoa. Siksi turvaudun rakastettuun runoilijaan Eino Leinoon. Hänelläkin - tai ainakin hänen runonsa minällä - on hyviä muistoja isästä.



Hyvää isänpäivää!
Tuosta Leinon runonpätkästä minulle tulee mieleen, että minunkin isäni osasi kertoa tarinoita. Pyysin häneltä pienenä, että "kerro ennenvanhastarinaa". Isän tarinat nimittäin alkoivat usein "Ennen vanhaan meillä kotona kun...". Minua kiinnosti, mitä ennen tehtiin. Millaista oli.

Eräs tarina jaksoi kiehtoa minua yhä uudelleen. Se oli tarina kanasta, joka teki pesän huussin reiän alle. Reikiä oli kaksi, mutta oma väki käytti vain toista. Kun sitten kerran tuli vieraita, tenavat menivät huussin taakse kurkkimaan, että kummallekohan reiälle vieraat istuvat. En muista tarinan loppua, mutta luultavasti muistaisin, jos se olisi ollut se kanareikä.

Jos sinulla on isä tai isoisä ja hän intoutuu kertoilemaan vanhoista ajoista, niin kuuntele, kuuntele hyvä ihminen. Niitä tarinoita eivät mitkään kirjat korvaa!


1 kommentti:

  1. Minä olen yrittänyt kuunnella isovanhempieni tarinoita, niitä on ihana kuunnella. Om harmi kuinka nykyään tarinat eivät niinkään kulje suvussa eteenpäin samalla tavalla kuin entisaikaan.

    VastaaPoista