Viikon mietelause

"Metsässä olisi hyvin hiljaista, jos vain ne linnut laulaisivat, jotka parhaiten osaavat." - Henry van Dyke -

keskiviikko 2. elokuuta 2017

Runo-oppia ulkosuomalaisille kirjoittajille

Kun Kansanvalistusseuran Etäopisto lopetettiin, ei ulkosuomalaisille kirjoittajille jäänyt juurikaan mahdollisuuksia opiskella kirjoittamista omalla äidinkielellään. Arvostelupalvelut ovat melko kalliita, ja Suomessa järjestettävät kurssit ovat usein kerran viikossa -kursseja tai useamman viikonlopun kursseja. Ulkosuomalaiselle no go. Olisi hauskaa, jos olisi jokin media, jonka kautta kirjoittamisen ammattilaiset voisivat sparrata ulkomailla asuvia kirjoittajia. Sellaisia kuin Etäopiston Luovien alojen hautomo oli. Ja ihan yleisetkin neuvot - vaikkapa lehden tai blogin muodossa - olisivat tervetulleita.

Onneksi ruotsalaisilla sentään on luovan kirjoittamisen lehti Skriva. Joitain lehden artikkeleita voi lukea lehden facebook-sivun kautta, ja lisäksi kirjoitusvinkkejä voi tilata uutiskirjeenä sähköpostiin - ilmaiseksi. Skrivassa on minusta hyvä syy kertailla koulussa oppimiaan ruotsin kielen taitoja ja opiskella lisää sanastoa. Nyt tulee mieleen se koulussa päähän päntätty, silloin hyödyttömältä tuntunut lause: "det är ett berikande faktor i mitt liv att kunna tala (läsa) svenska." Todellakin.

Mats Söderlundin Poesiskolan on ihan huippu. Ihan helppoa opiskelu runokoulun artikkelien pohjalta ei ole, kun pitää vaivata pieniä harmaita aivosoluja sekä kielellä että, no, kielellä. Hän esimerkiksi kirjoittaa lyriikan kompleksisuudesta, juuri siitä, mikä tekee runoudesta runoutta, mutta mikä ainakin minusta on juuri se vaikein juttu. Etten sano vain "hauki on kala", minkä kaikki tietävät, vaan jotakin uutta, joka kuitenkin yhdistyy jossakin pisteessä vanhaan, vaikkapa "hauki ei ole kala" tai "hauki on vala" tai "hauki on ala", mutta niin, että siinä olisi vielä jotakin järkeä. Järkevyys riippuu kontekstista, huutaa pieni kääntäjänsieluni heti, avaruuteen. Miten olisi "hauki on pala // kuuta taivaanrannalla"? Ähm, kaikkein mieluiten sanoisin "Hauki ei ole lainkaan".

Söderlund lainaa Tomas Tranströmeriä, jota pidetään yhtenä ruotsin parhaista runoilijoista (olen jo ladannut hänen runojaan storytellistä, vielä hieman pitäisi perehtyäkin niihin): "De yttre upplevelserna korresponderar ofta med de inre; det yttre stiger i mig. Den inre och den yttre världen är baada lika verkliga. Poesin uppstaar naagonstans i det rum där de möts." Siis jotenkin siihen tapaan, että ulkoiset ja sisäiset kokemukset vastaavat toisiaan, ulkoinen ja sisäinen maailma ovat yhtä todellisia, ja jossakin niillä main kuin ne kohtaavat toisensa, syntyy runous. *

Söderlund kehottaa runon kirjoittajaa luomaan runoihinsa syvyyttä yhdistelemällä erilaisia ilmiöitä sekä keksimään metaforia poimimalla käsitteitä eri sfääreistä. Epäkieliopillisuuksilla voi tuoda vanhoihin sanoihin uusia ulottuvuuksia. Tässä kohtaa neuvoja lukiessani ajattelen muun muassa lausetta "Rakasta minut ehjäksi". Sitä on varmastikin jo monessa paikkaa käytetty, mutta jotakin sellaista kai kirjoitusope tarkoittaa. Miten olisi "Sure minut eiliseen"? Tulee mieleen laulu "Joet tulvimaan itke". Ei yhtään hassumpi laulu muuten.

Runossa jokaisella sanalla, pilkun paikalla, jokaisella yksittäisellä kirjaimellakin on merkitystä. Auts, aika heikoilla jäillä kuljetaan, vaikka kesä onkin. Runon rakennuspalasista Mats Söderlund luettelee kuvat, äänet, rytmin, liikkeen, vastakohdan ja - kuudetta sanaa en ymmärrä, eikä sanakirjaa tullut mukaan reissuun. Noissa viidessäkin olisi jo opettelemista. Mutta kannattaa opetella, sillä se on hauskaa! Lopuksi runo-oppaamme vielä siteeraa tanskalaista runoilijaa Pia Tafdrupia: "Jotta sanat saavat voimaa, niiden täytyy tarttua toisiinsa ja sitoutua toisiinsa." Ettäs tiedätte.

Ehkäpä tästä jonakin päivänä puhkeaa runokukkanen.


* Pahoittelen lainauksessa käyttämääni vanhoillistanskalaista kirjoitusasua - mutta kirjoitan tätä lomaillessani itäsaksalaisessa keskivuoristossa, jossa ruotsalaiset o:t kiinnostavat yhtä vähän kuin revontulien syntymäloitsut.

1 kommentti: