Viikon mietelause

"Mikä ei tapa, siitä kirjoitetaan runo." - RU -

torstai 11. toukokuuta 2017

Joulupullaa toukokuussa

Ymmärrän, ettei runovalintani ehkä puhuttele aivan kaikkia. Voit toki säästää skäkeet siihen hetkeen, kun sinusta tuntuu, että olisi parasta aloittaa jouluvalmistelut.

pulla
Joulupulla tai mikä tahansa pulla - vaikkapa toukopulla!
Minulle sanottiin jo lapsena, etteivät aivan kaikki (normaalit) ihmiset aloita jouluvalmisteluja heinäkuussa. Mutta minä rakastin punaista väriä ja tykkäsin piirtää tonttuja! Punaisia hiippalakkeja, ymmärrättehän. Vasta hieman vanhempana opin Mauri Kunnaksen Suomalaisesta tonttukirjasta, että on olemassa muitakin tonttuja kuin joulutonttuja. Yksi hienoimpia kuvakirjoja, muuten, ja samalla katsaus suomalaiseen kansantarustoon. Sitä paitsi, tonttujahan on olemassa... meilläkin majailee yksi. Toisinaan se heittelee esineitä, kun ei tupalaisten touhut miellytä.

Kun minun heinäkuisia jouluvalmistelujani arvosteltiin, aloin pikku hiljaa siirtää kauden aloitusta elokuun puolelle. Joskus taisi vierähtää syyskuuhunkin, mutta sitten tulikin jo kiire. Kun tätä muistelen, niin huomaan, ettei toukokuusta puhuttu mitään. Siksi haluan tässä siteerata Hannele Huovin kirjoittamaa ihanaa pullanleipomusrunoa. Toukokuun kylmillä tuntuu hyvältä upottaa kätensä taikinaan, eikä haittaa, vaikka vanha uuni lämpiää päältä päin melkein yhtä paljon kuin sisältä - päin vastoin.

Tuoksuja

Minä leivoin taikinan:
siitä paisui pulla.
Voisinpa yhtä pyöreäksi
ja tuoksuvaksi tulla!

Neilikka, kaneli ilmassa leijaa,
tuoksujen jouluinen taika…
Nallen nenää kutkuttaa
tämä onnellinen aika.

Hannele Huovi, teoksesta Matka joulun taloon


Toivon, ettei rakastettu lastenkirjailija haasta minua oikeuteen, kun lainaan hänen runoaan ilman lupaa, mutta en nyt äkkiseltään keksinyt, mistä hänet tavoittaisin. Kerran olen hänet tavannut, kun hän vieraili Berliinin suomalaisessa muskarissa, jossa kävin vauvani kanssa. Hannele Huovin runot ja laulut inspiroivat paljon sekä minua että lastani. Kotonakin leikittiin Metrolla mummolaan ja laulettiin Sydämen käärin silkkiliinaan (teoksesta Vauvan vaaka). Minusta tuntuu, että lastenrunot kuuluvat kaikille - lapsille nyt ainakin. Niin kuin myös pullat ja joulurunot.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti