Viikon mietelause

"Usko siihen, silloin lennät." - Porot elokuvassa Niko, lentäjän poika -

perjantai 10. maaliskuuta 2017

Rakkaani Sherlock Holmes

Wanted: Real Sherlock


Sir Arthur Conan Doyle tarkoittaa minulle rattaiden natinaa, hevosenkenkien kalahtelua sateen kastelemia mukulakiviä vasten. Ajatusten kiertoa hulluuden ja nerouden rajamailla. Nerokkaita suunnitelmia, äkkinäisiä käännöksiä. Kiehtovia käänteitä, salaperäistä, älykästä huumoria. Nojatuoli, viulu ja takkatuli.

Pitkään olin epäileväinen sen suhteen, osaisiko Benedict Cumberbatch näytellä Sherlock Holmesia. Brittinäyttelijä, jonka fanit olivat valmiita maksamaan tuhat puntaa päästäkseen katsomaan hänen Hamletiaan? Maksoin itse Persbrandtin MacBethin lipusta noin 60 euroa, kaikkine matkakuluineen teatterireissuni maksoi noin 600 euroa. Tuhannen punnan näyttelijän täytyy olla todella erityinen.


Olin yllättynyt Robert Downey Juniorin ja Jude Law'n versioista. Heidän tulkitsemansa Action-Sherlock ei minun mielessäni päihittänyt vanhoja mustavalkofilmejä, mutta omassa tyylilajissaan elokuvat onnistuivat. Luulen, että Robert Downey Jr:n Sherlock on juuri se, jonka poikani tuntee - vaikka kuinka olen koettanut kertoa, että on ollut olemassa toisenkinlainen Sherlock. Mutta onko sittenkään? Sankarimme elää ja sopeutuu aikaamme.

Annoin lopulta periksi saamilleni suosituksille ja tilasein Amazonilta kolme jaksoa uusinta Sherlockia. Samalla käytin loppuun synttärilahjaksi saamani lahjakortin. Aluksi olin ihmeissäni, jo siitä, että Benedict Cumberbatchilla oli tumma tukka. Ja siitä, että hän puhui saksaa moderaatilla äänenkorkeudella. Saksalaiset elokuvantekijät ovat kyllä dubbauksen mestareita, mutta...

Ensimmäisen kauden kolmannen jakson kohdalla vaihdoin videon alkukielelle, kiitokset Amazonille, että tällainenkin vaihtoehto oli tarjolla, mikä ei ole Saksan myyntialueella itsestäänselvyys. Kun kuulin Benedict Cumberbatchin äänen (en siis ole nähnyt häntä aiemmin muissa rooleissa, enkä kuullut) olin yhtäkkiä vakuuttunut: kyllä, tuossa on minun rakas Sherlockini, siitäkin huolimatta, että minun Sherlockillani on aina ollut suora, sileä tukka. Kikkarapää-Benedict on sittenkin loistava näyttelijä. Kaikki kunnioitus hänen faneilleen.

Mutta tuhat puntaa yhdestä teaetteriesityksestä? Plus matkakulut? Enpä tiedä. Riippuu varmaan siitä, kuinka pitkä matka on. Vaikkapa Australiasta asti tulisi aika kalliiksi. Minulle riittää toistaiseksi nähdä Cumberbatch tv-ruudussa, hänellä on hyvät mahdollisuudet päästä suosikkinäyttelijöideni Top 10 -listalle. Vapise, Clint Eastwood, paikkasi on uhattuna! Mutta jotta Cumberbatch voi olla aito Sherlock Holmes, hänen tumma äänensä ja kumea brittiaksenttinsa on ehdottomasti kuultava. Ehdottomasti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti