Viikon mietelause

"Valtaa tarvitset vain, jos aiot tehdä jotakin pahaa. Kaikesta muusta selviät rakkaudella." - Charlie Chaplin -

perjantai 27. tammikuuta 2017

Saana-tunturi

Katselin tuossa Terho Perkkiön Saana-tunturimaalausta, joka pääsi varastossa haparoitumaan, ennen kuin päätyi minun seinälleni. En tiedä, voiko sitä jotenkin entisöidä, mutta sen arvoinen se kyllä olisi. Pidän sen värikylläisyydestä, ruskan punertamista oksista ja sitten itse tunturista, joka sinertää horisontissa. Tulee tunne taiteilijan kaipuusta jonnekin, jota on vaikea saavuttaa.

Saana
Yksityiskohta Terho Perkkiön taulusta

Minulla sen sijaan ei ole sen suurempi ikävä Saana-tunturille. Olen kerran käynyt Kilpisjärvellä, ja siellä oli aivan pirusti hyttysiä. Sitä paitsi minulla oli nälkä. Ja minut pakotettiin kiipeämään tunturille, vaikka en ole ollenkaan urheilullinen. Varmaan minulla silloinkin jo oli astma, vaikka sitä ei tiedetty. Niin, ehkä siellä sittenkin voisi vielä kerran käydä, astmapiippu taskussa. Ja lakupiippu, nälkää varten - vaikka tämä lapsuuden onnellinen muistoesine onkin nyt tuomittu miltei huumausaineeksi. Voisin mennä Lappiin syksyllä, niin kuin taiteilija Perkkiö mitä ilmeisimmin teki. Hän maalasi pääasiassa maisemia, joten uskon, että hän on nähnyt ruskan ja juuri tuon maiseman.

Usein, kun katson taulua, sen kaukana häämöttävää tunturia, minulle tulee mieleen laulu Kilpisjärven mahtava Saana. Luultavasti se soi jossakin radion toivekonsertissa, kun olin pieni. Luulin pitkän aikaa, että kyseessä on harvinaisen isokokoinen ja roteva lappalaisnainen, sanotaanhan laulussa muun muassa, että Saanalla on hankea harteillaan. Lapsena en tiennyt, mikä on metafora. Lapset eivät yleensä tiedä sitä, vaan he ymmärtävät kaiken kirjaimellisesti. Saanan vieritse neljän tuulen tie vie maille etelän. Kyllä se on kärsivällinen ihminen, tämä Saana, kun se siinä seisoo risteyksessä ja valvoo kulkijoiden matkaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti