Viikon mietelause

"Usko siihen, silloin lennät." - Porot elokuvassa Niko, lentäjän poika -

perjantai 20. tammikuuta 2017

Lempitauluni

Minulla oli jo lapsena lempitaulu, pieni öljyvärimaalaus, jossa on portti mäntymetsään johtavalle polulle. Ainut vain, etten tiennyt, missä taulu oli. Muistin sen. Olin nähnyt valokuvan, jossa se on ripustettuna vaalealle seinälle, ja minä seison siinä edessä.

Kesti vuosia, ennen kuin oivalsin, ettei kuvaa ollut otettu meillä kotona, vaan mummolassa. Ei sitä kumminkaan seinällä ollut, ainakaan siellä, missä mummo viimeksi asui. Mutta kun hän kuoli, taulu putkahti esiin jostain varastosta. Luullakseni kukaan muu kuin minä ei halunnut sitä, sillä siihen oli jossain vaiheessa tullut reikä. Sitä paitsi kangas oli hieman lommolla.

Minulle kuvan sisältö on kuitenkin tärkeämpi kuin reikä tai lommo. Portti on avoinna, puiden välistä kajastaa valo. Se kutsuu minua astumaan juuri siihen metsään, juuri sille polulle. Mietin, onko taiteilija Terho Perkkiö talun maalattuaan astunut juuri sille polulle ja kulkenut juuri sen metsän läpi. Hän oli mummon ystävä. Minä en häntä muista, mutta taulu on jäänyt elämään, niin kuin moni muukin hänen maalauksensa.

perkkio
Yksityiskohta Terho Perkkiön maalauksesta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti