Viikon mietelause

"Valtaa tarvitset vain, jos aiot tehdä jotakin pahaa. Kaikesta muusta selviät rakkaudella." - Charlie Chaplin -

perjantai 18. marraskuuta 2016

Vikinää paperikasan alta

Otin torstai-iltana esiin keskeneräisen runokokoelmani liuskat, ajattelin vain käydä ne vielä nopeasti läpi. Olin kai harvinaisen kriittisellä tuulella, sillä löysin parin sentin pinkasta vain kolme kelvollista runoa. Olin niin vihainen, että puolisoni kehotti minua lopettamaan ja tekemään jotain muuta. Menin nukkumaan, mutten saanut unta pitkään aikaan.

Oman tekstin lukeminen voi olla järkyttävä kokemus. Puolisoni arveli, että olin lukiessani aivan eri mielentilassa kuin kirjoittaessani runot. Siinä hän oli kyllä oikeassa. Päätin palata teksteihin tarkemmin ensi viikolla, kunhan olen hieman rauhoittunut. Ehkä rima on liian korkealla!?! Vaikka toisaalta, inhoan huolimattomasti tehtyä kirjallisuutta.

Tässä joka tapauksessa pieni todiste siitä, että olen jotakin tehnyt: tein muutoksia runoon Muutto. Minusta se toimii paremmin kuin vanha versio, ja sopii kai se näin loppusyksyyn. Vaikka kurjet ovat taitaneet mennä jo aikaa sitten - hyvä onkin, täällä ihan selvästi tekee myrskyä. Totesimme juuri kaverin kanssa somen välityksellä, että kummallakin kolottaa sääpolvea. Jos teilläkin on sääpolvi, kääriytykää huopaan, juokaa kuumaa mehua ja lukekaa jotain josta tiedätte tykkäävänne. Minä aion palata Baudelairen pariin.

Muutto

Peitä hiilet, on aamu jo -
kurkien aura kattojen yllä
kirkuen matkalla Afrikkaan.

Muistojen muoto,
liikkeiden levottomuus:
kauas minäkin haluaisin,
meren ylle, siivilleni;

nämä sanat, nämä
     merkkien vajavaiset jonot
ovat ilmaa
hetken kantavaa
aamun kajetta vain,
     purppurautua
            taivaan heijastusta
kylmenevistä peltikatoista.


(C) Riikka Johanna Uhlig 2016


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti