Viikon mietelause

"Usko siihen, silloin lennät." - Porot elokuvassa Niko, lentäjän poika -

torstai 17. marraskuuta 2016

Hurjaa teatterienergiaa

Kaiken maailman hyvän päivän iskulauseissa sanotaan, että levitä siipesi ennen kuin on myöhäistä. No, mikäpäs siinä, ajattelin. Päätin kumminkin luottaa paikalliseen lentoyhtiöön, kun lähdin Tukholmaan käymään teatterissa.

Mikään ex tempore -matka tämä ei kylläkään ollut, vaikka ehkä siltä kuulostaa. En yleensä ryhdy hetken mielijohteesta noin isoon projektiin. Varasin matkan jo helmikuussa. En tiedä mistä mainos tupsahti eteeni, ehkäpä bittiavaruudessa vaikuttaa enkeli, joka tiesi, että minun kannattaa tehdä tämä matka.

Olen aika kova jännittämään matkoja ja ylipäätäänkin vieraisiin paikkoihin menemistä. Meinasi hermostuttaa, kun piti lähteä teatteriin. Sitten ajattelin, että kyllä varmaan Mikael Persbrandtia jännittää enemmän, hänhän siellä on näyttämöllä enkä minä. Helpotti.
noita_RU
Noita-akka

Maxim-teatteri on ihana paikka, siellä tuoksuu juuri oikeanlaiselta, teatterilta. Ja Stefan Larssonin ohjaama MacBeth oli loistava, sanokoon Expressenin arvostelija mitä tahtoo. Erinomaista teatteria, jossa teatterin perinteitä tulkitaan postmodernilla otteella. Kaikki näyttelijät olivat upeita.

Kirjoitin teatterikokemuksestani hieman tarkemmin ruotsiksi, en tiedä miksi, mutta se tuntui tarpeelliselta. Minulle tuli tunne, että Mikael Persbrandtin kyvyt menevät osin hukkaan elokuvissa ja tv-sarjoissa. Hän on loistava tulkitsija, mikä toki näkyy tv-ruudussakin, mutta hänen energiansa pystyy tuntemaan vain kun on fyysisesti läsnä. Hän oli, niin olin minäkin.

Kuvia näytelmästä löytyy Maxim-teatterin nettisivulta. Minä piirsin noita-akan.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti