Viikon mietelause

"Usko siihen, silloin lennät." - Porot elokuvassa Niko, lentäjän poika -

maanantai 6. heinäkuuta 2015

Paista vaan!

Tänään minua ei oikeastaan kirjoituta yhtään - Berliinissä on ollut niin kuma, että sanatkin tuntuvat sulaneen imeläksi velliksi. Kalenterin mukaan Suomessa kuitenkin vietetään tänään Eino Leinon päivää. Se on vain kerran vuodessa, ja minäkin vietän sitä. Vaikkei Eino Leino olekaan ykkössuosikkini runoilijana, hän oli sitä, kun olin nuori, ja edelleenkin hän mahtuu Top 10 -listalle, sinne jonnekin Tuomas Anhavan, Tomi Kontion ja Uuno Kailaan jälkeen.

Runossa Hymyilevä apollo on säkeistö, joka tulee mieleeni yhä uudelleen, varsinkin, jos kuulen jostain ihmisten välisestä konfliktista tai joudun itse osalliseksi sellaiseen.

Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikompi toista.
Paljon hyvää on rinnassa jokaisen,
vaikk' ei aina esille loista.
Kas, hymy jo puoli on hyvettä
ja itkeä ei voi ilkeä; - -



Minun suosikkini Leinon runoista on Rauha. Julkaisen sen tässä kokonaan, tekijänoikeudet lienevät jo vanhentuneet. Kun seuraavan kerran menette metsään, koettakaapa kuunnella, miten muratti kasvaa. Kuuletteko raksahduksia?

Mitä on nää tuoksut mun ympärilläin?
Mitä on tämä hiljaisuus?
Mitä tietävi rauha mun sydämessäin,
tää suuri ja outo ja uus? 


Minä kuulen, kuink' kukkaset kasvavat
ja metsässä puhuvat puut.
Minä luulen, nyt kypsyvät unelmat
ja toivot ja tou'ot muut.


Kaikk' on niin hiljaa mun ympärilläin,
kaikk' on niin hellää ja hyvää.
Kukat suuret mun aukeevat sydämessäin
ja tuoksuvat rauhaa syvää.



Lopuksi haluan vielä esitellä runon, joka ei ole yhtä tunnettu kuin edelliset. Auringon opetus ei ehkä ole runona Leinon parhaita, mutta elämän ohjenuoraksi siitä kyllä on. Kun ihmisen sisimmässä on auringonpaiste, se näkyy silmistä, kuuluu äänestä.

Opeta minulle, aurinko,
mik' on laulajan oikea onni.


"Tee kuin minä, paista vaan,
laulajan onni on antaa."

Pilvet päiväni peittivät.
Kuinka siis kummalla annan?

"Tee kuin minä, paista vaan,
väistyvi muistinkin häivä."

Hanki kattavi kaiken maan.
Turhaan uurran ja puurran.

Entä jos kansa mun kiroaa?
enkö ma kiroa vastaan?

"Tee kuin minä, paista vaan,
syttyvi sydänkin kylmin."



Hyvää Eino Leinon päivää ja runon ja suven päivää!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti